اخبار انجمنعمومی

عضو شورای معاونان وزارت علوم: مهم‌ترین وظیفه دانشگاه فرهنگیان تربیت انسان اندیشمند است.

علی باقر طاهری نیا، در نخستین همایش “ملی آموزش مجازی، ظرفیت ها، بایسته ها و مدل های تربیتی و فرهنگی” که به همت انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سوم خرداد سالگرد مقاومت، ایثار و پیروزی و همچنین تبریک انتصاب دکتر صحرایی به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور به ایراد سخنرانی با موضوع بایسته های آموزش عالی هوشمند پرداخت.


وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی اعم از آموزش عمومی و آموزش عالی متاثر از دو متغیر بزرگ است اولین متغیر را  تجربه برشمرد و گفت: نهاد علم محصول تجربه است و تجربه یعنی پذیرفتن آزمون و خطا و همراهی با اقتضائات بیرونی.
طاهری نیا افزود: البته نظام علمی و نهاد علم فقط محصول تجربه نیست. نهاد علم، نظام آموزش عمومی و آموزش عالی بدون شک متاثر است از متغیر محتوایی مهمتر؛ یعنی مکاتب فکری و بدون تردید مکاتب فکری پشتوانه اندیشه گان شکل گیری نهاد علمی هستند. به عبارت دیگر در شرایطی که مکاتب فکری حاکم هستند نهاد دانشگاه و علم با آن سازگاری ماهیتی دارند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نهاد دانشگاه ناخواسته متاثر از مبانی فکری است به دیدگاه و نقد رهبر معظم انقلاب به نظام آموزش عمومی و آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بعضا ما الگوی نظام آموزش عمومی را از دیگران گرفتیم، بومی نکردیم و اجرا کردیم. نسل های دانشگاهی در گذر زمان دسته بندی شدند، دسته بندی هایی همچون دسته بندی رویکردی و تاکید به دانشگاه های رویکرد آموزش محور و پژوهش محور، سپس کارکرد دانشگاه مورد توجه قرار گرفت، دانشگاه کارآفرین، دانشگاه مسئولیت پذیر، که اینها حاصل زیست بومی غیر از ماست.
وی در ادامه در تشریح این اشکال و نقد، گفت: نسل های مختلف دانشگاهی مولفه های خاص خود را دارند و اگر گفتیم دانشگاه کارآفرین یادمان باشد این گفتمان تنزل یافته دانشگاه ماست. چرا که دانشگاه ایده آل ما کارآفرین نیست و اساسا کارگاه نیست که کارآفرین باشد، دانشگاه ما دانشگاه انسان ساز و متعالی است.
وی نسل های دانشگاهی بیگانه و غیر بومی را نیاز محور و اقتضایی دانست و گفت: باید فراتر از این نسل ها باشیم، چرا که گفتمان علمی مبتنی بر آموزه های دینی ما فرامولفه ای بوده ولی نسل های دانشگاهی مولفه ای ست.
دکتر طاهری نیا ادامه داد: فرامولفه یعنی چیزی که در چارچوب زمان محصور نیست و دانشگاه فرامولفه ای زمان بردار نیست. این تلنگر رهبر معظم انقلاب تلنگر بزرگی است در حالیکه دانشگاه های جهان به سمت نسل های اقضایی و مولفه ای کف بازار می روند رهبر انقلاب سخن از دانشگاه برای تقویت تفکر گفتند که این امر اولویت دارد.
وی تصریح کرد: تقویت تفکر یعنی برگشتن به اصل و ذات دانشگاه، لذا باید فرا مولفه باشیم. یکی از فرا مولفه ها این است که جامع جهات و چند ساحتی باشیم، هم دنیوی و هم اخروی، دانشگاه  فرامولفه ای تابع ذاتی شی است و به چیز دیگری نمی پردازد.
دکتر طاهری نیا به موارد ذاتی دانشگاه اشاره کرد و کشف حقیقت، کشف مجهولات و توسعه معرفت را در این راستا برشمرد و تاکید کرد: دانشگاهی که فاقد اینها باشد دانشگاه  نیست حتی اگر منجر به کسب در آمد شود.
وی با تاکید بر ضرورت داشتن دانشگاه تعالی بخش، دانشگاه انسان ساز، دانشگاه ارزش آفرین و  معنویت بخش گفت: مهمترین وظیفه دانشگاه این است که انسان اندیشمند تربیت کند.
عضو شورای معاونان وزارت علوم، با تشریح ضرورت ها و ذاتی های دانشگاه فرهنگیان گفت: تربیت معلم  توانمند؛ ذاتی دانشگاه فرهنگیان و دیگر کارها فوق برنامه است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه دانشگاه تولید علم نافع است، علم را همواره سودمند و نافع دانست و گفت: اگر چیزی نافع نیست علم نما و شبه علم بوده و نسل بالای دانشگاه مجموعه ای از فرامولفه ها همچون نظام ارزشی متعالی است.
طاهری نیا در ادامه به دانشگاه فضلیت محور و دانشگاه هوشمند پرداخت و تشریح کرد: دانشگاه هوشمند فرایندهای هوشمند دارد، دانشگاه هوشمند در مواجهه به تقاضا های جامعه هم  باید هوشمند باشد لذا در دانشگاه فرهنگیان روزی کمبود کمی و تامین معلم مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت مورد نظر بود و پس از آن کمبود کیفی در دانشگاه باید مورد توجه باشد.
وی در پایان سخنان خود از دانشگاه حکمت بنیان به عنوان نسل فرامولفه ها یاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا