اخبار انجمن

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی: لزوم تامل و تدبر مربی و معلم در تحولات و تغییرات ناشی از ورود ابزارهای جدید

حجت الاسلام و المسلمین علی لطیفی در همایش ملی آموزش مجازی، با اشاره به ویژگی ها و تاثیرات فضای مجازی و استفاده از آن بر هویت، عادت ها و سبک زندگی افراد، بر لزوم تامل و  تدبیر و برنامه ریزی تربیتی در این خصوص  تاکید کرد و گفت:  تجربیات افراد در فضای مجازی متفاوت از فضای فیزیکی است و  این تجربه ها به مرور زمان، لایه های هویتی متفاوتی را در اشخاص پدید می آورد که فهم،  تدبیر و برنامه ریزی تربیتی آنها بسیار مهم و پیچیده خواهد بود و باید به آنها توجه شود.


وی دانشگاه فرهنگیان را به جهت رسالت تربیت معلم، کانون تربیت درکشور دانست و خطاب به دانشجو معلمان و استادان، تصریح کرد: ضمن توجه به این نکته که باید از بستر ها، فضاها و امکانات فضای مجازی برای تقویت و بهبود آموزش بهره برد، باید دانست که  اگر ما نسبت به این تغییرات و تحولات هویتی، خلقی و عادت ها که در استفاده از این فضا در انسان رخ خواهد داد، حساس نبوده و برآن تامل و تدبیر نکنیم، چه بسا نتوانیم  وظیفه تربیتی خود را به درستی انجام دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین لطیفی  با بیان اینکه در فضای مجازی به واسطه راه‌یافتن ابزار جدید به زندگیمان خلقیات، عادت ها و لایه هایی از هویت در حال تغییر است و وظیفه یک مربی و معلم تمام عیار توجه داشتن به این مسئله است، خاظر نشان کرد:  با ورود به فضای مجازی تغییری در سبک  اندیشیدن و رفتار کردن انسان ها رخ می دهد که ما به مثابه معلمان و مربیان باید نسبت به این مسئله حساس باشیم اینکه چه تغییری است و چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.


وی با اشاره به حضور پلتفرم ها و فضای مجازی گسترده در زندگی انسان ها، افزود: این پلتفرم ها گونه های متفاوتی از فکر کردن را برای ما رقم می زنند و  ما را با اقتصاد، سیاست، آموزش و تربیت متفاوتی مواجه می کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با اشاره به ظهور فضای وب 3، بستر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، تصریح کرد: در این فضا ابعاد پیچیده تر و توان جهت‌دهی فکری، رفتاری فراهم شده  و حتی آموزش و تربیت بر مبنای ابزارهای هوشمند طراحی می شود.
وی با طرح این پرسش که با توجه به ویژگی های عصر و انسان مجازی ما  به چه میزان  می توانیم وارد این حوزه شویم؟ این ویژگی ها چه بازتاب هویتی، خلقی و عادتی را به همراه دارد؟ گفت: این پرسش هایی است که باید به آن پاسخ دهیم، ویژگی های ابرمتنی، قابلیت تولید و اشتراک گذاری محتوا توسط همگان، فرا زمان و مکان بودن، دسترس پذیری همگانی و حداکثری و چالش هویت در فضای مجازی در خصوص آموزش و تربیت می تواند محل تامل باشد. 
معاون وزیر، پرش از یک محتوا به محتوایی دیگر یا  ویژگی هایپر تکست،  ابر متنی یا فرامتنی بودن را چالش و موضوع مطالعات حوزه رسانه و عصب‌شناختی عنوان کرد و افزود: هایپرتکس ها بر عادت های ذهنی، نوع و سبک تفکر انسان تاثیر گذارند، سبک تفکر خطی تغییر و عادت به پرش های ذهنی می کند. مدل مطالعه کسانی که کاربران فضای مجازی هستند به هم می خورد، فرصت و حوصله خواندن متن های طولانی را ندارند و قدرت تمرکزشان کمتر شده است.
وی گمنامی و مسئله هویت را از مهمترین چالش ها و مسائل دانست که در فضای مجازی با آن مواجه هستیم و اظهار کرد: استفاده ابزاری از فضای مجازی برای تقویت آموزش بسیار عالی است اما باید نسبت به تغییرات تعهدات، خلقیات و عادت های افراد جامعه  نیز حساس بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا